ماسک FFP چیست و چه انواعی دارد؟

استفاده از ماسک در اکثر محیط های کاری اجباری است.

به نوشته لباس کار آذرین

دانستن اینکه ماسک FFP چیست به جلوگیری از آلوده شدن ریه های شما به ذرات خطرناک کمک می کند. آئروسل ها و ذرات ریز از جمله خطرناک ترین ذرات هستند که سلامت انسان را در محیط کار به خطر می اندازند. این ذرات با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند و عامل بیماری های خطرناکی مانند سرطان یا بیماری های ریوی هستند. کارگران در بهترین حالت با بوی نامطبوع مواجه می شوند. بنابراین استفاده از ماسک در اکثر محیط های کاری الزامی است.

ماسک های FFP محافظت خوبی در برابر آلاینده های موجود در هوا مانند گرد و غبار، دود و ذرات معلق در هوا ایجاد می کنند. ماسک های FFP بر اساس استاندارد اروپایی (EN149:2001+A1:2009) تولید می شوند. ماسک FFP نسبت به سایر ماسک‌ها از سطح حفاظت بالاتری برخوردار است، فرآیند فیلتر کردن را به طور موثرتری انجام می‌دهد و بنابراین قابلیت استفاده در برابر مواد مضر بیشتر و غلظت‌های بالاتر آلاینده‌ها را دارد. در این مقاله در مورد اینکه ماسک FFP چیست و چه انواعی دارد صحبت خواهیم کرد.

ماسک FFP چیست؟

ماسک FFP یکی از انواع ماسک های ایمنی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از افراد بر این باورند که ماسک N95 نسبت به ماسک FFP مزایایی دارد، مانند سطح محافظت بالاتر ماسک N95 نسبت به FFP. اما جدای از آن، دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد این ماسک را جایگزین مناسبی برای ماسک های N95 می دانند.

FFP به چه معناست؟

دلیل اینکه این ماسک ها FFP نامیده می شوند این است که FFP مخفف لاتین ماسک تنفسی است. همچنین اعداد یک تا سه که در کنار این نام آمده معنای خاصی دارند که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

انواع ماسک کلاس FFP

ماسک های FFP در ۳ سطح حفاظتی مطابق با استانداردهای اروپایی موجود هستند

FFP1

FFP2

FFP3

ماسک‌های صورت FFP1 «کم‌ترین» و FFP3 «بالاترین» میزان فیلتر را ارائه می‌دهند. جدول زیر شامل اطلاعات قدرت فیلتر ذرات معلق در هوا، میزان نشت و انتقال ذرات از ماسک به دستگاه تنفسی است.

ماسک FFP1

دسته اول ماسک های FFP ماسک های FFP1 هستند. این نوع ماسک از سیستم تنفسی افراد در برابر گرد و غبار و آلاینده ها چهار برابر حداکثر مجاز در محیط کار محافظت می کند. ماسک FFP1 تا ۷۵ درصد ظرفیت فیلتراسیون دارد و از استنشاق آلاینده های محیطی مضر برای سلامت سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

این ماسک از ورود گرد و غبار مضر به ریه ها جلوگیری می کند.

ماسک FFP2

در مقایسه با دسته قبلی، ماسک های FFP2 قدرت فیلتراسیون بهتری دارند و تا ۸۹ درصد قدرت محافظتی دارند. ماسک های FFP2 برای محیط هایی که میزان آلاینده ها ۱۰ برابر بیش از حد مجاز است، انتخاب بسیار مناسبی است. این ماسک از ورود گرد و غبار مضر، دود و آئروسل های جامد و مایع که می تواند باعث بیماری و مشکلات تنفسی شود جلوگیری و کنترل می کند.

ماسک FFP3

دسته نهایی ماسک های FFP ماسک های FFP3 هستند. این دسته دارای ظرفیت فیلتراسیون تا ۹۵ درصد در برابر نفوذ آلاینده ها و ذرات ریز می باشد. ماسک FFP3 برای فیلتر آلاینده های بسیار خطرناک و ذرات سمی، سرطان زا و رادیواکتیو بسیار مفید است و همچنین برای آلاینده های خطرناک و محیط های کاری با ۳۰ برابر حد مجاز استفاده می شود. این ماسک ها معمولا در صنایع شیمیایی کاربرد دارند.

تاریخ انقضای ماسک FFP

معمولاً ماسک های ساخته شده در کلاس FFP طبق استاندارد EN149 اروپا مجوز دارند، شما باید زمان مجاز برای استفاده را در نظر بگیرید.

نکته مهم در استفاده از ماسک FFP2 این است که این سری از ماسک ها برای یک بار مصرف در نظر گرفته شده است. این بدان معنی است که شما مجاز به استفاده مجدد از این ماسک نیستید زیرا بعد از مدت زمان خاصی اثر خود را از دست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *