معنی رنگ های کلاه ایمنی

هر رنگ از کلاه ایمنی کاربرد خاصی دارد

به نوشته لباس کار آذرین

کلاه ایمنی یک وسیله ایمنی است که از سر و جمجمه در برابر ضربات و حوادثی که ممکن است در حین کار رخ دهد محافظت می کند. در کنار کاربرد آن، دانستن معنای رنگ های کلاه ایمنی نیز مهم است. زیرا هر رنگی از کلاه ایمنی کاربرد خاص خود را دارد و در مکان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ایمنی در کارگاه های ساختمانی، پالایشگاه های نفت، معماری، کارهای برقی، عمران، تاسیسات، شرکت های نفت و غیره کاربرد دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل رنگ آمیزی این نوع کلاه چیست؟ باید گفت: کلاه ایمنی برای سهولت استفاده افراد مختلف از کلاه ایمنی و تشخیص وظایف آنها رنگی است. با این کار افراد به راحتی می توانند با توجه به وظیفه و رنگی که مناسب است کلاه مورد نظر خود را در محل کار انتخاب و خریداری کنند. در واقع رنگ نشان دهنده یک استاندارد جهانی است. البته لازم به ذکر است که رنگ کلاه گاها بر اساس پروژه مورد نظر و میزان رعایت مقررات محل کار مشخص می شود پس بهتر است رنگ کلاه را به این صورت تعریف نکنید.

معنی رنگ های کلاه ایمنی

کلاه ایمنی سفید

کلاه سفیدها مهندسان، مدیران، سرپرستان و غیره هستند. برای کارگران سطح بالا در نظر گرفته شده است، تقریبا در اکثر کارگاه های ساختمانی این رنگ برای این منظور اختصاص داده می شود.

کلاه ایمنی زرد

رنگ کلاه زرد پرمصرف ترین رنگ در کارگاه های ساختمانی و پروژه های دیگر می باشد این رنگ نشان دهنده نیروی اصلی و بزرگ کارگاه یعنی کارگران است این رنگ آمیزی معمولا در تمامی کارگاه های ساختمانی مشاهده می شود.

کلاه قرمز

کلاه قرمز برای اطفای حریق و آتش نشانی استفاده می شود. این رنگ به ندرت در کارگاه های ساختمانی عمومی استفاده می شود.

کلاه ایمنی سبز

کلاه سبز برای کارگران تعمیر و نگهداری و پرسنل امنیتی در سایت های ساختمانی و سایر پروژه ها در نظر گرفته شده است.

آبی برای تکنسین های برق استفاده می شود.

کلاه آبی

کلاه آبی برای تشخیص کارگران تعمیر و نگهداری، تکنسین های برق، نجارها و اپراتورهای فنی از سایر کارگران استفاده می شود.

کلاه ایمنی قهوه ای

کلاه قهوه ای برای نشان دادن کارگران و کارگرانی که در محیط های با دمای بالا و جوشکارها کار می کنند طراحی شده است.

کلاه ایمنی نارنجی

کلاه نارنجی برای افسران راهنمایی و رانندگی و بالابرها مناسب است تا توسط رانندگان جرثقیل و سایر رانندگان شناسایی شود.

کلاه ایمنی خاکستری

کلاه خاکستری برای مهمانان، بازدیدکنندگان و پیمانکاران در نظر گرفته شده است و این دستورالعمل در اکثر سایت های ساختمانی بزرگ و خاص انجام می شود.

در بسیاری از کارگاه های ساختمانی عمومی در صورت خرید کلاه ایمنی برای کارگران مشاهده می شود که در ۲ رنگ سفید و زرد محدود می شود و گاهی رعایت نکات فنی و تخصصی در کارگاه ها و پروژه های ساختمانی ضعیف بوده و رعایت آنها نکات فنی و ایمنی ضعیف است. راندمان کاری را افزایش می دهد و روابط تجاری را بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *