لباس کار آتش نشانی چه ویژگی هایی دارد؟

لباس کار بخر

به نوشته لباس کار آذرین

با توجه به شرایط خاصی که آتش نشانان در مواقع اضطراری دارند و با خطرات مختلفی مواجه می شوند، لباس کار مورد نیاز آنها باید دارای شرایط و ویژگی های خاصی باشد. به همین دلیل برای تولید لباس کار باید موارد خاصی در نظر گرفته شود تا آتش نشانان در برابر خطرات مختلف در امان بمانند. انواع لباس کار آتش نشانی برای خرید وجود دارد تا افراد بتوانند با توجه به نیازها و شرایطی که دارند، مناسب ترین لباس کار را انتخاب کنند.

از آنجایی که اکثر آتش نشانان در معرض آتش، گرما و آتش هستند، لباس کار آنها باید طوری طراحی و تولید شود که در برابر حرارت و سوختگی بسیار مقاوم بوده و علاوه بر آن از آسیب حرارتی جلوگیری کند. به همین دلیل الیاف به کار رفته در پارچه های لباس کار آتش نشانی باید از نوع مقاوم در برابر آتش بسیار بادوام طراحی و ساخته شود.

مهمترین ویژگی های لباس کار آتش نشانان:

✔ محافظت از فرد در برابر اجسام تیز و تیز با لباس آتش نشانی

✔ ضد آب و ضد آب برای لباس کار

✔ لباس کار سبک برای جلوگیری از کاهش سرعت آتش نشانان به دلیل وزن زیاد و کاهش قدرت بدنی آنها

✔ استفاده از پارچه های شب رنگ در لباس های آتش نشانی برای افزایش دید آتش نشانان در مواقع اضطراری

✔ تبادل آسان هوا از بیرون و داخل لباس کار برای جلوگیری از تعریق زیاد و گرمازدگی در حین کار

✔ از آنجایی که آتش نشان ها باید وسایل مختلفی را با خود حمل کنند، مهم است که لباس کار آنها دارای جیب هایی با اندازه و ابعاد مختلف باشد.

✔ هر نوع خیاطی (لباس آتش نشانی باید متناسب با سایز فرد باشد) مثلاً آستین لباس آتش نشانی اندازه گیری شده و مماس به مچ دست فرد دوخته شود تا در فعالیت فرد اختلال ایجاد نکند. .

ویژگی های لباس کار عملیاتی آتش نشانان

همانطور که گفته شد برای آتش نشانان با توجه به شرایطی که در معرض آن قرار می گیرند باید لباس کار متفاوتی تهیه کرد. لباس کار مخصوص باید در شرایط عملیاتی و برای اطفای حریق ساخته شود که بیشتر وظیفه آتش نشانان است. این نوع لباس کار شامل روپوش و شلوار می باشد که در دو نوع لباس کار تک تکه و یا جداگانه تولید می شود.

لباس های کار

این نوع لباس کار از سه لایه تشکیل شده است و برای تولید آنها باید از پارچه های مقاوم در برابر آتش استفاده شود تا در برابر حرارت مستقیم نسوزند.لایه داخلی این نوع لباس ها معمولا از مواد گورتکس می باشد. در لباس هوا خاکستری، نارنجی، قرمز و غیره تعبیه شده است و این رنگ ها شامل تقسیم کار آتش نشانان نیز می شود. به این معنی که مثلاً افرادی که در تماس مستقیم با آتش هستند قرمز، نارنجی و غیره را می بینند. از رنگ هایی مانند سرمه ای، مشکی، طوسی و… استفاده می کند.

هر ساله، CTIF، یک سازمان بین المللی آتش نشانی، دستورالعمل ها و استانداردهای مختلفی را صادر می کند که آتش نشانان باید به آنها پایبند باشند. به عنوان مثال رنگ لباس کار یکی از موضوعاتی است که این نهاد به آن می پردازد. این سازمان بر اساس علم علم رنگ و اهمیت کار آتش نشانان برای حفظ و حراست از جان و مال در این موضوع تحقیق کرده است و هر کدام از رنگ های انتخابی بر اساس آگاهی از این موضوعات انتخاب شده است.

ویژگی های لباس کار آتش نشانان به طور مستقیم با آتش سوزی مرتبط است

آتش نشانی با قرار گرفتن مستقیم در معرض آتش و داخل آن متفاوت است و بنابراین تولید لباس کار آنها با یکدیگر متفاوت است سطح ایمنی لباس کار برای افرادی که در تماس مستقیم با آتش هستند باید در بالاترین میزان باشد. علاوه بر لباس های کار غیر قابل اشتعال و محافظ بدن، دستکش، کفش، کلاه آتش نشانی و … مخصوصی نیز وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. لباس کار این گونه افراد معمولاً از آلومینیوم یا فایبرگلاس مقاوم در برابر آتش ساخته می شود و این نوع مواد می توانند دمای بالا را منعکس کنند.

ویژگی های لباس کار آتش نشانان در صورت جریان برق

اگر آتش نشانان در شرایطی کار می کنند که احتمال برق گرفتگی وجود دارد، برای جلوگیری از این مشکل باید از لباس های مخصوص کار استفاده کنند. این نوع لباس ها معمولا به صورت یک تکه تولید می شوند و قابلیت انتقال انرژی الکتریکی به زمین را دارند. استفاده از کفش مناسب برای این کار از دیگر ملزومات این نوع خیاط است.

خیاط

لباس کار آتش نشانان در مجاورت دود سمی

این نوع لباس کار همانند لباس کار قبلی طراحی و تولید می شود و باید همراه با دستکش، کلاه و چکمه مخصوص باشد. چنین لباس هایی افراد را در معرض بخارات سمی، اسیدها و غیره قرار می دهند. قادر به محافظت در برابر مواد شیمیایی مانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *