چگونه کپسول آتش نشانی را دوباره پر کنیم؟

مراحل پر کردن کپسول های آتش نشانی

به نوشته لباس کار آذرین

نحوه پر کردن کپسول آتش نشانی و همچنین زمان پر کردن کپسول آتش نشانی بسیار مهم است. بدترین اتفاقی که ممکن است در زندگی انسان بیفتد، مواجهه با آتش است. کپسول های آتش نشانی یکی از موثرترین وسایل اطفای حریق می باشند که کپسول های آتش نشانی به چند گروه تقسیم می شوند و به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  • کپسول CO2
  • کپسول آتش نشانی آب و گاز

هنگام خرید هر یک از این کپسول ها باید زمان پر شدن مجدد خاموش کننده ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که خاموش کننده ها در آن تاریخ پر نشده اند.

پر کردن مجدد کپسول های آتش نشانی

در این مقاله شما را با نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی، مراحل شارژ کپسول آتش نشانی و نحوه شارژ کپسول آتش نشانی با شارژر آشنا می کنیم.

قوانین و مقررات استفاده از کپسول های آتش نشانی

هر بار که از کپسول آتش نشانی استفاده می کنید، قبل از استفاده مجدد باید آن را پر کنید. به عنوان بخشی از برنامه سرویس و نگهداری خود، باید به طور دوره ای کپسول آتش نشانی خود را دوباره پر کنید. بهترین راه این است که آن را به صورت حرفه ای انجام دهید. در برخی مناطق، برای سرویس کپسول قابل حمل به مجوزهای رسمی نیاز دارید. برای اطمینان از اینکه کپسول ها به خوبی کار می کنند، باید آنها را به درستی پر کنید و دستورالعمل های ارائه شده روی آنها را دنبال کنید و کپسول خود را به دقت بررسی کنید تا علائم آسیب دیده باشد. ایمن صنعت مقاله ای در مورد نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی در ایران نوشته ایم، خواندن آن را به شما توصیه می کنیم.

مراحل پر کردن کپسول های آتش نشانی

کپسول آتش نشانی را وارونه کنید

این کار معمولاً با نگه داشتن کپسول به صورت عمودی یا وارونه و به آرامی فشار دادن دسته رهاسازی انجام می شود تا زمانی که عدد به عدد “۰” برسد و با فشار دادن دستگیره چیزی از کپسول خارج نشود.
اگر یک قوطی مواد شیمیایی خشک دارید، آن را با خالی کردن محتویات آن در یک سیستم دفع مواد شیمیایی خشک یا یک کیسه زباله ساده باز کنید. قبل از انجام هر گونه تعمیر و نگهداری، با فشار دادن شیر کار و قفل کردن درپوش در حالت کاملا باز، اطمینان حاصل کنید که کپسول کاملاً باد شده است. چیزی نباید از شلنگ بیرون بیاید.

تخلیه کامل کپسول آتش نشانی

قسمت بیرونی کپسول را با پاک کننده های حلال تمیز کنید، برای تمیز کردن کپسول ها از یک پارچه تمیز و یک شوینده ملایم مانند آب گرم و صابون برای از بین بردن گرد و غبار و چربی استفاده کنید. سپس با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید. از پاک کننده های مبتنی بر حلال استفاده نکنید، زیرا ممکن است به قسمت پلاستیکی مانومتر آسیب برسانند.

تمیز کردن بیرونی کپسول آتش نشانی

در صورت مشاهده هرگونه آسیب، کپسول را تعمیر یا تعویض کنید. سیلندر را برای آسیب هایی مانند خوردگی، ضربه، زنگ زدگی یا آسیب جوش بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که پلاک نام یا برگه دستورالعمل تمیز، خوانا و در شرایط خوبی است. همچنین علائم آسیب به اجزای دیگر مانند گیج فشار، پین و شیر تسکین را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب قبل از پر کردن دودکش خاموش کننده، در اسرع وقت با کارشناسان آس تماس بگیرید تا در مورد منطقه مورد نظر خود صحبت کرده و بررسی های لازم را برای تعمیر یا تعویض خاموش کننده انجام دهید.

مطمئن شوید که تمام قسمت های کپسول به درستی حرکت می کنند و به درستی کار می کنند. به عنوان مثال، بررسی کنید که به راحتی می توانید حلقه را بردارید و بازوی برش سر را باز و بسته کنید.

بازرسی بدنه کپسول آتش نشانی

بازرسی بدنه کپسول آتش نشانی

اطمینان حاصل کنید که هیچ قطعه ای سقوط نکرده یا آسیب جدی دیده است. قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی، شلنگ تخلیه را از شیر جدا کنید.
شیلنگ های آب معمولاً به شیرهای آب با انتهای رزوه ای متصل می شوند. در صورت لزوم از فرنچ پرس برای شل کردن آن استفاده کنید سپس آن را بردارید و کنار بگذارید. شیر عامل ساختاری است که در کپسول قرار دارد و جریان ماده خاموش کننده از سیلندر را کنترل می کند.

شلنگ معمولاً به دریچه ای در جلوی اهرم هایی که برای آزاد کردن خاموش کننده فشار می دهید وصل می شود. از فرصت استفاده کنید و شلنگ، اتصالات و گیره های شلنگ را از نظر ترک، سایش یا آسیب بررسی کنید. اگر مشکلی پیدا کردید، قبل از شارژ کردن خاموش کننده، قطعات را سریع تعویض کنید.

در نهایت، مجموعه سوپاپ باید به طور کامل برداشته شود تا سیلندر خالی پر شود. درپوش شیر سرویس را از بالای سیلندر (که شامل درگاه شلنگ، بازوی تخلیه و گیج فشار است) باز کنید. مراقب باشید سطح داخلی شیر خراشیده نشود، زیرا ممکن است باعث نشتی شود. اگر کپسول به طور کامل تخلیه نشود، ممکن است با نیروی زیاد خارج شود. در حین انجام این کار، علائم خوردگی یا آسیب را بررسی کنید. بسته به مدل کپسول، شما نیاز دارید:

  • حلقه پین ​​را بردارید و مهر و موم را بردارید.
  • با استفاده از یک آچار، حلقه ای را که نشیمنگاه سوپاپ را نگه می دارد، شل کنید.
  • تمام قطعات داخلی مانند لوله سیفون را با احتیاط جدا کنید.

انتخاب مواد پرکننده مناسب برای پر کردن کپسول های آتش نشانی

برای تعیین نوع شارژر مورد استفاده، برچسب روی خاموش کننده را بررسی کنید. انتخاب مواد پرکننده مناسب برای ایمنی و عملکرد مناسب کپسول بسیار مهم است، رایج ترین مواد پرکننده برای کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

پر کردن مجدد کپسول های آتش نشانی آب و فوم

خاموش کننده های آب و فوم فقط باید در آتش سوزی کلاس با سوخت های معمولی (مانند کاغذ و چوب) استفاده شوند. این کپسول های آتش نشانی با آب مخلوط شده با یک عامل کف کننده مخصوص پر می شوند.

پر کردن کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2).

کپسول های دی اکسید کربن با انتشار دی اکسید کربن بسیار سرد به سرعت آتش را خاموش می کنند. آنها فقط برای آتش سوزی های کلاس B و C (آتش سوزی ناشی از مایعات قابل اشتعال یا برق) موثر هستند.

انتخاب مواد پرکننده مناسب برای کپسول های آتش نشانی

درباره کپسول های آتش نشانی پودری بیشتر بدانید

ترکیبات شیمیایی خشک که از واکنش های شیمیایی که باعث آتش سوزی می شود جلوگیری می کند. این کپسول های آتش نشانی با انواع پودرهای شیمیایی پر شده اند که اکثر آنها قابلیت اطفاء حریق کلاس A، B و C را دارند که در انواع فشرده و کارتریجی موجود است.

کپسول های آتش نشانی مرطوب مواد در حال سوختن را خنک می کنند و از واکنش های شیمیایی که می تواند باعث شعله ور شدن مجدد آتش شود جلوگیری می کند. این کپسول ها عمدتاً برای آتش سوزی های تجاری استفاده می شوند.
خاموش کننده های تصفیه گازی آزاد می کنند که به طور موثر بسیاری از آتش سوزی ها را خاموش می کند و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد.

کپسول های آتش نشانی خشک شبیه کابینت های شیمیایی خشک هستند، اما فقط برای خاموش کردن آتش های فلزات قابل احتراق (کلاس D) مفید هستند.

کپسول های مه آب سازگار با محیط زیست و جایگزینی عالی برای کپسول های آتش نشانی حاوی مواد پاک کننده هستند. آنها برای استفاده در آتش های کلاس A و C مناسب هستند.

رایج ترین انواع کپسول های آتش نشانی برای مصارف خانگی یا اداری، کپسول های آتش نشانی خشک شیمیایی چند منظوره هستند که می توانند در آتش های کلاس A، B و C (سوخت های معمولی، آتش های مایع قابل اشتعال و آتش های الکترونیکی) استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *