آشنایی با انواع دستکش های آزمایشگاهی + کاربرد و ویژگی های هر کدام

به نوشته لباس کار آذرین

- تبلیغات -

– تبلیغات –

دستکش های طبی که اغلب به عنوان دستکش های آزمایشگاهی شناخته می شوند، یکی از ابزارهایی هستند که افراد در آزمایشگاه ها برای مراقبت از پوست دست باید از آن استفاده کنند. برای ساخت دستکش های آزمایشگاهی مناسب با توجه به محیط کار از مواد مختلفی استفاده خواهد شد. هر یک از این مواد ویژگی منحصر به فردی را به دستکش اضافه می کند. از این رو در ادامه به معرفی و بررسی انواع دستکش های آزمایشگاهی و مواد آن می پردازیم.

همچنین توجه داشته باشید که برای خرید این دستکش یا ابزار صنعتی می توانید به وب سایت یونیکس مراجعه کنید. زیرا یونیکس آرشیوی از اطلاعات ابزارهای مختلف دارد. با این نظرات می توانید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از انجام بررسی های لازم آن را از یونیکس دریافت کنید.

چرا از دستکش آزمایشگاهی استفاده کنیم؟

دستکش های مخصوص آزمایشگاهی از دسته دستکش های ایمنی هستند. این بدان معنی است که وظیفه اصلی آنها محافظت از مردم و کارگران در برابر انواع حوادث و مخاطرات زیست محیطی خواهد بود. استفاده از دستکش ایمنی می تواند از دست ها در برابر خطراتی مانند بریدگی، سوراخ شدن، اسید یا روغن و مواد شیمیایی مختلف محافظت کند.

با توجه به این نکات، افراد باید بر اساس نیازها و تهدیدات محیط کار دستکش های محافظ خریداری کنند. دستکش ایمنی آزمایشگاهی مناسب از پوست دست افراد در برابر برخی اسیدها و مواد شیمیایی محافظت می کند. بنابراین، نمی توان از آنها انتظار داشت که در برابر بریدگی یا سوراخ شدن مقاومت کنند.

دستکش های آزمایشگاهی چه ویژگی هایی دارند؟

دستکش های آزمایشگاهی مناسب از نظر جنس، مارک، رنگ و سطح مقاومت متفاوت هستند. با این حال، دستکش های مخصوص آزمایشگاهی باید دست افراد و کارگران را از هرگونه خطر آلودگی محافظت کنند. همچنین کارشناسان توصیه می کنند بعد از هر بار استفاده دستکش های آزمایشگاهی مناسب را تعویض کنید. با رعایت این نکته هیچ خطری برای افراد و کارگران داخل آزمایشگاه وجود نخواهد داشت.

دستکش های آزمایشگاهی

با تمام این نظرات باید بدانیم که اینها مواد اولیه ای هستند که در دستکش های مخصوص آزمایشگاهی خواص بی نظیری ایجاد خواهند کرد. بیشتر دستکش های آزمایشگاهی با نام های لاتکس، وینیل، جراحی، نایلون، نیتریل و ضد ایدز شناخته می شوند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

انواع دستکش مناسب برای آزمایشگاه

همانطور که گفته شد دستکش های مخصوص آزمایشگاهی با نام های لاتکس، وینیل، جراحی، ایدز، نیتریل و نایلون شناخته می شوند. هر کدام از این دستکش ها ویژگی های خاص خود را دارند. برای انتخاب دستکش مناسب باید از خطرات محیط کار آگاهی داشته باشید و همچنین ویژگی های دستکش را بررسی کنید.

دستکش آزمایشگاهی لاتکس

دستکش لاتکس یکی از بهترین انتخاب ها برای افراد و کارکنان آزمایشگاه است. برای ساخت این نوع دستکش از شیره درختی به نام Hevea Brasiliensis استفاده می شود. با این حساب باید بدانید که ماندن دستکش های لاتکس در طبیعت آسیبی به آن ها نمی رساند. همچنین توجه داشته باشید که برخی از افراد ممکن است به این دستکش ها حساسیت داشته باشند. دستکش های آزمایشگاهی لاتکس مقاومت خوبی دارند.

لازم به ذکر است که بیشتر علائم آلرژی به این دستکش به صورت سوزش، خارش، قرمزی و لایه برداری پوست دست خود را نشان خواهد داد.

دستکش آزمایشگاهی وینیل

این نوع دستکش مقاومت کششی خوبی دارد. همچنین لازم به ذکر است که این دستکش می تواند از پوست دست در برابر انواع مواد قلیایی، اسیدی و الکلی محافظت کند. از وینیل کلرات برای ساخت وینیل استفاده می شود. بنابراین انتخاب این دستکش برای افراد و کارکنان آزمایشگاه بسیار هوشمندانه خواهد بود و به نوعی می توان این دستکش را مدل مقرون به صرفه تری نسبت به دستکش لاتکس نامید.

توجه داشته باشید که دستکش های وینیل ضد حساسیت نخواهند بود. بنابراین اگر به دستکش لاتکس حساسیت دارید می توانید از این نوع دستکش استفاده کنید.

دستکش آزمایشگاهی نیتریل

توانا بودن دستکش محافظ نیتریل به عنوان بهترین دستکش آزمایشگاهی انتخاب شد. زیرا برای تولید این دستکش از مونومر آکریلونیتریل و بوتادین استفاده شده است. با این حساب باید بدانید که این دستکش احتمال بروز هرگونه حساسیت پوستی را در انسان و کارکنان آزمایشگاه کاهش می دهد. همچنین از استحکام و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دستکش های لاتکس و وینیل برخوردار است.

یک خانم در آزمایشگاه با استفاده از دستکش مناسب

مقاله مرتبط: “دستکش نیتریل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستکش آزمایشگاهی جراحی

این دستکش ها معمولا برای تمیز نگه داشتن دست ها در محیط آزمایشگاه استفاده می شوند. همانطور که از نام این دستکش پیداست، این دستکش برای جراحی مناسب خواهد بود. اما باید بدانید که این نوع دستکش ها در مدل های پودری و بدون پودر تولید می شوند. اما مدل پودری محبوبیت بیشتری دارد. زیرا در تماس با پوست حساسیت کمتری ایجاد می کند.

دستکش های آزمایشگاهی ایدز

همانطور که از نام این نوع دستکش پیداست، این دستکش برای تمیز نگه داشتن پوست دست در برابر ویروس ایدز یا اچ آی وی تولید شده است. برای تولید این نوع دستکش از بهترین مواد اولیه استفاده می شود. همچنین باید بدانید که این دستکش دارای سه لایه ضد برش می باشد.

دستکش نایلونی آزمایشگاهی

دستکش دیگری که اغلب برای تمیز نگه داشتن پوست از آلودگی استفاده می شود، دستکش های نایلونی است. این دستکش کاربردهای زیادی دارد. افراد می توانند از این دستکش برای حمل مواد و یا استفاده از لوازم آرایشی استفاده کنند. این دستکش ها به عنوان دستکش یکبار مصرف نیز شناخته می شوند.

نکاتی که هنگام استفاده از دستکش آزمایشگاهی باید بدانید!

افرادی که در محل کار از دستکش های مخصوص آزمایشگاهی استفاده می کنند باید مراقب باشند که پوستشان دچار حساسیت و حساسیت نشود. زیرا می تواند باعث سوزش، خارش یا قرمزی پوست دست شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که بسته به مدت زمان کار و موادی که دستکش با آن تماس می گیرد، دستکش ها باید تعویض شوند. کارشناسان توصیه می کنند بعد از هر بار استفاده دستکش را تعویض کنید.

آخرین کلمه

دستکش های مخصوص آزمایشگاهی به افراد و کارگران کمک می کند تا دست های خود را از هر نوع آلودگی تمیز نگه دارند. همچنین، دستکش‌های آزمایشگاهی مناسب به افراد این امکان را می‌دهد که توانایی کار با هر نوع مواد قلیایی یا الکلی را داشته باشند.

توجه داشته باشید که همه نوع را می توانید تهیه کنید دستکش ایمنی به وب سایت یونیکس مراجعه کنید. یونیکس مرجع مورد اعتماد برای تأیید اطلاعات و یک فروشگاه آنلاین برای خرید بهترین ابزارهای صنعتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *