لباس کار ضد آب

لباس کار ضد آب

به نوشته لباس کار آذرین

برخی از مشاغل در محیط های نسبتاً ناخوشایند انجام می شوند و بنابراین نیاز به پوشیدن لباس کار متناسب با شرایط کار و محیط کار است. اگر محیط کار شما خارج از منزل است یا مدام با آب سروکار دارید، حتما باید از لباس های کار ضدآب استفاده کنید تا در شیفت کاری خود را گرم و خشک نگه دارید.

سخت‌ترین مشاغل، به‌ویژه مشاغل فنی و صنعتی، نیاز به لباس‌های سخت اضافی برای حفظ امنیت شما دارند. چون محیط خطرناکی دارند.

لباس کار ضد آب

لباس کار ضد آب نوعی لباس کار تخصصی و ایمنی است که کیفیت آن بسیار مهم است اما همیشه پیدا کردن آن آسان نیست. اگر افراد در محیط های بیرونی و به خصوص در شرایط نامساعد جوی از لباس های ضدآب استفاده نکنند به دلیل خیس شدن و سرد شدن بازده کاری بسیار پایینی خواهند داشت. لباس‌هایی که برای کار با خاصیت ضد آب تولید می‌شوند شامل روپوش‌های ضدآب، شلوار، ژاکت و روپوش ضد آب هستند. سبک های مختلفی از لباس کار موجود است، اما ترکیب لباس کار ضد آب با لباس کار با دید بالا می تواند سطح ایمنی بالاتری را در محیط های بالقوه خطرناک فراهم کند.

لباس کار ضد آب نه تنها محافظت عالی در برابر آب ایجاد می کند، بلکه دارای خاصیت ضد باد نیز می باشد که می تواند به گرم نگه داشتن شما در هنگام کاهش دمای بیرون کمک کند. بسیاری از لباس‌های ضد آب قابلیت تنفس دارند که نگرانی از تعریق بیش از حد در شرایط گرم را از بین می‌برد.

استاندارد مربوط به لباس کار ضد آب

اگر در هر شرایط آب و هوایی در خارج از منزل کار می کنید، پوشیدن لباس های مناسب، به خصوص لباس های ضد آب بسیار مهم است. استاندارد EN 343:2019 یک استاندارد اروپایی است و دارای سه مقدار است که سطح حفاظت انسانی را نشان می دهد، مقدار اول به خاصیت ضد آب و دوم به قابلیت تنفس لباس کار اشاره دارد. هر دو مقدار در مقیاس ۱ تا ۴ رتبه بندی می شوند. مقدار سوم با R یا X نشان داده می شود، که در آن R به معنای این است که لباس کار در باران آزمایش شده است و X به این معنی است که محصول آزمایش باران نشده است. استاندارد EN 343 دارای دو مقدار است که در مقیاس ۱-۳ رتبه بندی شده اند. لباس های کار تایید شده بر اساس EN 343 نیز از نظر مقاومت در برابر پارگی و کشش آزمایش می شوند.

جنس لباس کار ضد آب

انواع مختلفی از پارچه های لباس کار موجود است، اما برای داشتن خواص ضد آب باید از انواع خاصی استفاده کرد، مانند:

• پی وی سی پی وی سی (پلی وینیل کلراید): یک پارچه پلیمری ساخته دست بشر با خواص ضد آب است و به همین دلیل در مانتو، کاپشن، کفش و پیش بند استفاده می شود.

• نیتریل: لاستیک مقاوم در برابر روغن که معمولاً در دستکش کار، پیش بند و چکمه استفاده می شود.

• پوشش PU: پارچه ها قبل از تبدیل شدن به لباس کار با یک پوشش PU (پلی اورتان) اسپری می شوند.

• پلی استر: پارچه ای مصنوعی که بسیار قوی و بادوام است. مقاوم در برابر آب و خشک شدن سریع است و در شرایط سخت شکل خود را حفظ می کند و به راحتی قابل شستشو است.

• DWR Durable Water Repellent Coating: روشی برای پوشش دادن لباس کار پس از اعمال لمینت یا غشاء برای ایجاد یک مانع محافظ. شستشوی زیاد می تواند پوشش ضد آب را از بین ببرد، بنابراین برای تمیز کردن آن باید از محصول خاصی استفاده کنید.

• GoreTex: این برند بهترین پارچه غشایی میکرو متخلخل است که ضد آب و تنفس عالی را ارائه می دهد.

اکثر لباس های کار صنعتی و ضد آب از مواد PVC یا PVC ساخته می شوند. این ماده یک انتخاب محبوب است زیرا طیف گسترده ای از مزایای لباس کار ضد آب را ارائه می دهد. انعطاف پذیر است بنابراین می توان آن را برای راحتی بیشتر کشید، اما همچنین بادوام و قوی است و می تواند در برابر همه چیز از مواد شیمیایی گرفته تا سایش مقاومت کند.

لباس کار ضد آب چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون که می دانید هنگام خرید لباس ضد آب به دنبال چه پارچه ای باشید، باید به ویژگی های دیگر این لباس کار فکر کنید. اینها ویژگی‌های زیر هستند که به لباس کار ضد آب کمک می‌کنند و متوجه خواهید شد که تفاوت زیادی در پوشیدن و طول عمر ایجاد می‌کنند:

• زیپ های قوی و تقویت شده

• سرآستین های قابل تنظیم و پشت بلندتر برای محافظت بیشتر در برابر نفوذ آب

• درزهای تقویت شده برای جلوگیری از نفوذ آب و اطمینان از ماندن لباس کار تا زمانی که ممکن است.

فن آوری های مدرن در تولید پارچه فوق العاده هستند و به طراحان لباس کار ضد آب اجازه داده اند وزن آن را کم کنند. انواع کمدهای سبک، آزادی حرکت کامل را برای افراد فراهم می کند و نیازی به صرف انرژی اضافی در هنگام پوشیدن آنها نیست.

ویژگی های لباس کار ضد آب

قابلیت تنفس لباس کار ضد آب

لباس کار ضدآب قابل تنفس به بخارات رطوبت اجازه می دهد لباس ها را سریعتر ترک کرده و سریعتر خشک شوند. این لباس‌ها به‌ویژه اگر خیلی فعال هستید اهمیت دارند زیرا راحت و خشک هستند. قابلیت تنفس بستگی به توانایی پارچه در انتقال رطوبت و بخارات از داخل به لایه بیرونی دارد (نفوذ پذیری). مقاومت در برابر آب و قابلیت تنفس زمانی حاصل می شود که منافذ پارچه به اندازه کافی کوچک باشد تا از نفوذ ذرات بزرگ آب جلوگیری کند، در حالی که اجازه می دهد ذرات کوچکتر عرق از پارچه عبور کنند. البته روغن و کثیفی از داخل می تواند منافذ پارچه را مسدود کرده و تنفس آن را کاهش دهد. لباس های کار ضدآب قابل تنفس زمانی بهترین عملکرد را دارند که هوای داخل خانه مرطوب و هوای گرم و هوای بیرون سرد و خشک است.

از طرفی روی برخی از لباس های ضدآب می توان آرم و برند گلدوزی کرد، اما چاپ آنها توصیه می شود زیرا در فرآیند دوخت سوراخ های کوچکی در پارچه ایجاد می شود و خاصیت ضد آب بودن لباس از بین می رود. .

چه کسی به لباس کار ضد آب نیاز دارد؟

اگر در شغلی کار می کنید که در آن با مواد شیمیایی، مواد ساینده یا فعالیت بدنی در تماس هستید، مانند کارگران ساختمانی و افرادی که در صنعت کشاورزی کار می کنند، لباس ضد آب ضروری است. لباس‌های کار یک یا دو تکه، از جمله ژاکت، شلوار و لباس‌های کار معمولی، وقتی در معرض این مشاغل قرار می‌گیرند، به راحتی پاره می‌شوند یا فورا نشت می‌کنند. با این حال، استفاده از لباس کار ضد آب تنها زمانی تحت پوشش مقررات PPE قرار می گیرد که برای محافظت از کارگران در برابر شرایط نامساعد جوی (و مواد خطرناک) که به طور بالقوه می تواند بر سلامت و ایمنی آنها تأثیر بگذارد، ضروری باشد. کارگرانی که در نزدیکی سواحل، گارد ساحلی، کشاورزان و کارگران جنگل‌داری و یا کسانی که در مدیریت ساخت و ساز و حمل‌ونقل کار می‌کنند و کسانی که به دلیل شرایط کاری برای مدت طولانی در محیط‌های باز کار می‌کنند تحت تأثیر آب قرار می‌گیرند و خواهند بود. باید از لباس کار ضد آب و هوا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *