طول عمر ماسک فیلتر

در حال حاضر به دلیل شرایط آب و هوایی و بیماری ها، ماسک های فیلتر بسیار مطرح شده اند و بیش از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.  به دلیل تراکم جمعیت و ویروس کرونا، این وضعیت به ویژه در شهرهای بزرگ رایج است.

به نوشته لباس کار آذرین

در حال حاضر به دلیل شرایط آب و هوایی و بیماری ها، ماسک های فیلتر بسیار مطرح شده اند و بیش از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل تراکم جمعیت و ویروس کرونا، این وضعیت به ویژه در شهرهای بزرگ رایج است. اما باید بدانیم که دستورالعمل هایی برای استفاده از ماسک های فیلتر وجود دارد که به اندازه کافی درباره آن ها اطلاعات نداریم. به عنوان مثال، ما دقیقا نمی دانیم که استفاده از ماسک فیلتر چقدر طول می کشد، یک ماسک فیلتر چند ساعت طول می کشد و هر ماسک فیلتر چقدر طول می کشد.

در این مقاله به طور خاص عمر فیلتر ماسک را بررسی می کنیم.

طول عمر ماسک فیلتر

عمر ماسک فیلتر موضوعی است که می تواند برای همه جالب باشد. بسیاری از افراد به دلیل شرایط کاری و محیطی و همچنین ظهور ویروس کرونا تمایل به استفاده از ماسک فیلتر دارند. باید بدانیم که مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر بسته به شرایط محیطی که فرد در آن قرار دارد تعیین می شود. طول عمر باکتری ها در محیط بسته به نوع آن از ۲ ساعت تا ۹ روز طول می کشد. اگر محیط زندگی شما نزدیک افراد بیمار یا آلاینده های سمی است، استفاده از ماسک فیلتر اکیدا توصیه می شود.

مواردی مانند نوع و مواد به کار رفته در لایه های ماسک بر عمر ماسک فیلتر تأثیر می گذارد. لایه های متعدد و نوع الیاف به کار رفته در لایه ها در تعیین طول عمر ماسک فیلتر موثر است.از آنجایی که فیلتر روی آنها نصب شده است، ماسک فیلتر هوای دهان و بینی را به طور کامل از محفظه داخلی ماسک خارج کرده و از خیس شدن حفره داخلی ماسک جلوگیری می کند.

روش استفاده از ماسک فیلتر معمولاً به این صورت است که افراد ماسک را به طور کامل روی صورت خود (از زیر چانه تا بالای بینی) قرار می دهند.  دستورالعمل های کلی و ساده برای استفاده از ماسک فیلتر تعریف شده است.

نحوه استفاده از ماسک فیلتر

روش استفاده از ماسک فیلتر معمولاً به این صورت است که افراد ماسک را به طور کامل روی صورت خود (از زیر چانه تا بالای بینی) قرار می دهند. دستورالعمل های کلی و ساده برای استفاده از ماسک فیلتر تعریف شده است.

  • در مرحله اول دست ها باید با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده از جمله الکل کاملا شسته و تمیز شوند.
  • در مرحله بعد از نو و سالم بودن ماسک فیلتر مطمئن شوید
  • در مرحله سوم ماسک فیلتر را طوری روی صورت نصب می کنیم که قسمت گیره و ابر در قسمت بالایی بینی قرار گیرد.
  • سپس با کمک دو انگشت شست و سبابه، گیره تنظیم روی بینی را محکم کنید و تمام قسمت های زیرین صورت را بپوشانید.
  • در مرحله آخر، چند نفس عمیق بکشید تا مطمئن شوید که جریان هوا از گوشه های ماسک فیلتر وجود ندارد.

زمان تعویض ماسک فیلتر فرا رسیده است

زمان تعویض فیلتر ماسک نکته دیگری است که برای استفاده صحیح از ماسک فیلتر باید در نظر داشته باشید. ماسک های فیلتر معمولا یکبار مصرف هستند و عمری بین ۸ تا ۹ ساعت دارند. اما عمر مفید و کارایی ماسک فیلتر به شرایط محیطی مختلف بستگی دارد و زمان تعویض فیلتر ماسک توسط محیط تعیین می شود.

زمان استفاده مجدد از ماسک فیلتر به نوع و نوع مواد استفاده شده در لایه های ماسک بستگی دارد. همچنین فیلتر قرار داده شده در این گروه از ماسک ها طول عمر فیلتر ماسک را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. زیرا هوای بازدمی از محفظه داخلی ماسک به طور کامل از بینی و دهان عبور می کند و از خیس شدن حفره داخلی ماسک جلوگیری می کند.

برای تعویض ماسک فیلتر ابتدا باید از بند ماسک کمک بگیرید. به طوری که ماسک از پشت گوش خارج شود و با صورت شما تماس پیدا نکند. سپس ماسک فیلتر آلوده را دور بیندازید و دستان خود را با آب و صابون بشویید. توجه داشته باشید که اگر در حین کار ذرات معلق در هوا وجود دارد، باید بدانید که ماسک فیلتر شما منقضی شده است و پس از اتمام کار باید ماسک خود را تعویض کنید.

اگر دو حالت زیر رخ دهد، ماسک فیلتر پیش از موعد منقضی می شود.

  1. در صورتی که شکل فنجانی ماسک شکل اولیه خود را از دست بدهد و کاملاً با صورت فرد تناسب نداشته باشد.
  2. زمانی که ماسک فیلتر با انواع ترشحات و خون آغشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *