شیشه های پلاریزه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از نکات مهم در خرید عینک آفتابی پلاریزه بودن آن است.

به نوشته لباس کار آذرین

در شرایط کنونی عینک آفتابی به یکی از اعضای جسور و محبوب سبک ها تبدیل شده است، با این تفاوت که مزایای زیادی برای محافظت از سلامت چشم و پوست دور چشم دارد. یکی از نکات مهم در خرید عینک آفتابی پلاریزه بودن آن است. اما اگر نمی دانید عینک های پولاریزه چیست و چه ویژگی هایی دارند، این مقاله برای شماست تا انتها با ما همراه باشید.

شیشه های پلاریزه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

عدسی پلاریزه نوعی پوشش عدسی است که یک پرتو نور خاص را فیلتر می کند. در واقع، مواد پلاریزه، اشعه‌هایی را که از الگوی طبیعی پیروی نمی‌کنند، مسدود می‌کنند و بنابراین عینک‌های پلاریزه، محافظ خوبی برای چشم‌ها در برابر آفتاب محسوب می‌شوند. استفاده از لنزهای پلاریزه در عینک به شفافیت دید و کاهش شدت نور کمک می کند که منجر به رفع و جلوگیری از خستگی چشم می شود. برای تشخیص عینک های دارای عدسی پلاریزه از عینک های دیگر می توانید به شکسته شدن حرف p که به معنای کلمه Polarized است توجه کنید. توجه داشته باشید که استاندارد ۷۴۰۰ لزوما به معنای پوشش پلاریزه نیست. عدسی های پلاریزه در رنگ های مختلفی تولید می شوند و سایه آن ها به مواد به کار رفته در ساخت لنزها بستگی دارد. رایج ترین رنگ لنزهای پلاریزه خاکستری و قهوه ای است. با این حال، رنگ های سبز، زرد و ملانین نیز از رنگ های محبوب در این لنزها هستند. لازم به ذکر است که رنگ های تیره تاثیر بیشتری دارند.

نحوه عملکرد لنزهای عینک پلاریزه

نور خورشید در همه جهات حرکت می کند، اما زمانی که به سطوح صاف و صیقلی برخورد می کند، قطبی می شود. پلاریزاسیون به معنای انعکاس در جهت کلی است که معمولاً افقی است و به همین دلیل باعث ایجاد نور آزاردهنده شدید با درخشندگی (درخشش) زیاد می شود و در مواردی باعث از دست دادن دید افراد می شود. در اینجا عینک های پلاریزه با خاصیت فیلتر نور در جهات معین از عبور نور شدید بازتاب شده جلوگیری می کنند و به دلیل کاهش تابش نور باعث کاهش درد و آسیب به چشم افراد می شوند. برای افرادی که زمان زیادی را در فضای باز می گذرانند، استفاده از عینک های پولاریزه به شدت توصیه می شود. لنزهای پلاریزه دارای ویژگی هایی هستند که می توان آنها را با لنزهای فتوکرومیک ترکیب کرد که برای افرادی که نیاز به عینک طبی دارند قابل استفاده است که کیفیت بینایی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. همچنین با افزودن یک پوشش بازتابنده به سطح پشتی لنز، می توان از انعکاس نور بر روی شیشه جلوگیری کرد و در نتیجه باعث راحتی بیشتر فرد شد.

پلاریزاسیون به معنای بازتاب در جهت کلی است.

در چه مواردی استفاده از عینک پولاریزه توصیه نمی شود؟

اسکی روی برف

هنگام اسکی، افراد باید مناطق روشن ناشی از انعکاس نور را ببینند تا مسیر و جهت خود را حفظ کنند.

به صفحه نمایش نگاه کن

لنزهای پلاریزه کیفیت تصاویر نمایش داده شده توسط دستگاه های خودپرداز، پمپ بنزین و صفحه نمایش LCD را کاهش می دهند.

همچنین توجه داشته باشید که دیدن صفحه نمایش تلفن همراه با لنزهای پلاریزه ممکن است دشوارتر باشد و خلبانان ممکن است در مشاهده صفحه LCD روی صفحه ابزار مشکل داشته باشند.

مزایای استفاده از عینک آفتابی پلاریزه

افزایش دید

در مواقعی که نور به طور مستقیم می تابد، گاهی حتی اگر از عینک استفاده کنید، دید واضحی ندارید و در این شرایط چشمانتان آشفته می شود. استفاده از عینک آفتابی پلاریزه به شما این امکان را می دهد که در این شرایط محیط اطراف را به وضوح ببینید و بدون مشکل بینایی، بدون اینکه نور خورشید شما را آزار دهد، کار خود را انجام دهید.

بدون سردرد

عدم وجود سردرد یکی از مزایای عینک های پولاریزه است، اما به دلیل ساختار عینک های غیر پلاریزه، هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم، چشم ها به طور خودکار دائما پلک می زنند یا ماهیچه های اطراف به طور مکرر منقبض می شوند. . . این انقباض و پلک زدن زیاد باعث سردرد در فرد می شود. اما استفاده از عینک آفتابی پولاریزه شدت نور را کاهش می دهد تا چشمان شما نیازی به انجام این اقدامات محافظتی نداشته باشد.

عدم وجود سردرد یکی از مزایای عینک پولاریزه است

وضوح دید در سایه ها

با عینک آفتابی معمولی، وضوح دید در سایه به نوعی مختل می شود و دیگر نمی توانید محیط اطراف خود را به وضوح قبلی ببینید. همان چیزی که باعث می شود وقتی در سایه هستید عینک خود را بردارید.

این در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. زیرا در حین رانندگی می توانید به مکانی مانند تونل برسید و در مکان های تاریک دچار کاهش دید ناگهانی شوید. عینک پلاریزه از دید حتی در سایه محافظت می کند. به گونه ای که بدون نور و غیره. تشخیص تغییر رنگ محیطی در فضاها آسان نیست.

لنزهای رنگی

لنزهای رنگی یکی دیگر از مزایای عینک های پلاریزه است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، یک لنز خاکستری، یکی از رایج ترین رنگ ها در بین عدسی های پلاریزه، تمام طیف های نور با طول موج های مختلف را فیلتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *